چگونه هوش مصنوعی باعث افزایش درآمد می‌شود؟

هوش مصنوعی

.مهندس الکترونیک چگونه هوش مصنوعی به مهندسان الکترونیک کمک می‌کند و باعث افزایش درآمد آنها می‌شود؟

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، انتظار می رود تقاضا برای مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۶ تا ۱۲۴٪  رشد کند.

مهندسی الکترونیک یکی از ۵ رشته برتر مهندسی است که با رشد هوش مصنوعی، رشد خواهد کرد و تقاضا بازار کار جهانی برای این شغل همچنان بالا خواهد ماند. زیرا سیستم‌های هوش مصنوعی برای پردازش مقادیر زیادی داده و انجام محاسبات پیچیده به سخت‌افزار تخصصی نیازمند هستند. در این میان مهندسان الکترونیک می‌توانند نقش مهمی در طراحی و توسعه این سیستم‌های سخت افزاری ایفا کنند.

با این حال، پذیرش هوش مصنوعی  مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی در آموزش است .تا مهارت‌های لازم برای موفقیت در شرایط جدیدی که هوش مصنوعی در بازار کار ایجاد می‌کند، کسب شوند. بر اساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، کشورهایی که در آموزش و پرورش سرمایه گذاری می کنند، موقعیت بهتری برای بهره مندی از فرصت‌های ارائه شده توسط هوش مصنوعی خواهند داشت.

این مقاله نتیجه بررسی ده‌ها مقاله خارجی و گزارش‌های پنج سال اخیر سازمان‌های بین‌المللی رسمی در رابطه با تاثیر هوش‌ مصنوعی بر آینده بازار کار و به ویژه بازار کار مهندسی الکترونیک است.  هدف از این تحقیق ارائه راهکار برای مهندسان الکترونیک است .تا بتوانند در شرایط کنونی، موقعیت خود را حفظ و به کمک هوش مصنوعی به درآمد بالاتری برسند.

  • یک مهندس الکترونیک موفق، به چهار صورت می‌تواند از طریق هوش مصنوعی به درآمد بالاتر برسد

  • 1- تولید محصولات الکترونیکی هوشمند یا انجام پروژه‌های هوشمندسازی:

از ترکیب هوش مصنوعی با مهندسی الکترونیک می‌توان در طراحی خانه‌های هوشمند، رباتیک، سلامت و پزشکی، اتوماسیون کشاورزی، ساخت خودروهای خودران، آموزش و پرورش، هواشناسی و محیط زیست، بهره برد.

 

  • خانه هوشمند:

    هوش مصنوعی را می‌توان برای طراحی پروژه‌های IoT (اینترنت اشیاء) در خانه‌های هوشمند استفاده کرد. به عنوان مثال، می توان با کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی، یک میکروفن و یک اسپیکر، سیستم خودکار پخش موسیقی یا اخبار پیاده‌سازی کرد. به این ترتیب، سیستم هوشمند پیاده‌سازی شده، ابتدا با تشخیص صدا و تأیید اجازه دسترسی کاربر، دستور موردنظر او را اجرا می‌کند.

 

  • رباتیک:

    هوش مصنوعی را می توان برای هوشمندتر ساختن ربات‌ها و توانایی انجام کارهای پیچیده استفاده کرد. به عنوان مثال، می‌توان رباتی ساخت که از هوش مصنوعی برای حرکت در پیچ و خم استفاده کند یا اشیا را بر اساس شکل، رنگ و بافت آنها مرتب کند.

 

  • سلامت و پزشکی: هوش مصنوعی می تواند برای توسعه دستگاه‌های پزشکی استفاده شود که تشخیص‌های دقیق‌تر و شخصی‌سازی شده را ممکن می‌کند. به عنوان مثال، می توان دستگاهی ساخت که از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی و شناسایی ناهنجاری‌ها یا بیماری‌ها استفاده کند.

  • وسایل نقلیه خودران:

  •  برای طراحی و توسعه وسایل نقلیه خودران که بتوانند بصورت ایمن و کارآمد در جاده‌ها حرکت کنند، ضروری است. مهندسان الکترونیک به کمک هوش مصنوعی می‌توانند سیستم‌هایی طراحی کنند. که با پردازش داده‌های بدست آمده از سنسورهای مختلف از جمله آلتراسونیک و دوربین، موانع و ترافیک را تشخیص دهند و به کمک رادار و GPS مسیر حرکت را بشناسند و بصورت real-time تصمیم‌گیری کنند.

 

  • آموزش و پرورش:

    هوش مصنوعی می تواند برای توسعه سیستم‌های یادگیری تطبیقی استفاده شود که آموزش های شخصی سازی شده را بر اساس سبک یادگیری و پیشرفت دانشجو ارائه می دهند. برای مثال، می‌توان سیستمی ساخت که از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل عملکرد دانشجو در آزمون‌ها و تکالیف استفاده کند . و در زمینه‌هایی که نیازمند بهبود است، بازخورد و پیشنهاد لازم را ارائه ‌دهد.

 

  1. ارائه مشاوره تخصصی به تولیدکنندگان صنایع مختلف در رابطه با استفاده از هوش مصنوعی در تولید:

بسیاری از شرکت‌ها به دنبال متخصصانی در زمینه مهندسی الکترونیک و هوش مصنوعی هستند تا به آنها کمک کنند. تا این فناوری‌ها را در محصولات و فرآیندهای خود ادغام کنند. یک مهندس الکترونیک موفق، می تواند خدمات مشاوره‌ای برای کمک به این شرکت‌ها ارائه دهد. تا راه حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای نیازهای خاص خود توسعه دهند و میزان بهره‌وری در صنعت کشور را بالاتر ببرند.

  1. آموزش کاربرد هوش مصنوعی در مهندسی الکترونیک به علاقمندان:

یک مهندس الکترونیک موفق می تواند خدمات آموزشی  ارائه دهد . همچنین به سایر مهندسان و متخصصان کمک کند .تا در مورد فناوری هوش مصنوعی و نحوه استفاده از آن در مهندسی الکترونیک بیشتر بیاموزند. این کار می‌تواند شامل ارائه کارگاه‌ها، وبینارها، یا دوره‌های آنلاین با موضوعاتی مانند طراحی انواع محصولات خانه هوشمند، پیاده‌سازی پروژه‌های IoT (اینترنت اشیاء) و آموزش طراحی مدار و طراحی سخت‌افزار به کمک بسترهای مبتنی بر هوش مصنوعی باشد..

 

  1. استفاده از هوش مصنوعی برای تسریع روند انجام پروژه‌های الکترونیکی:

هوش مصنوعی نه تنها به مهندس الکترونیک بلکه به افراد در تمامی حرفه‌ها می‌تواند کمک کند. تا از انجام وظایفشان بیشتر لذت ببرند و آن‌ها را با سرعت بالاتری به پایان برسانند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که استفاده از این ابزارها، بهره وری افراد را تا ۴۰% بیشتر و خروجی کارشان را تا ۱۸٪ بهتر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *