صفر تا صد تولید یک محصول الکترونیکی

تولید محصولات الکترونیکی

صفر تا صد تولید یک محصول الکترونیکی:

در قرن بیست و یک، ما هر روز با مدارها و دستگاه های الکترونیکی به اشکال مختلف سر و کار داریم؛ زیرا ابزارها، لوازم خانگی، رایانه ها، سیستم های حمل و نقل، تلفن های همراه، دوربین ها، تلویزیون ها و … همه دارای اجزا و دستگاه های الکترونیکی هستند. دنیای الکترونیک امروزی در زمینه های مختلفی از جمله مراقبت های بهداشتی، تشخیص پزشکی، اتومبیل، صنایع، پروژه های الکترونیکی و غیره عمیقاً نفوذ کرده و همه را متقاعد کرده است که بدون الکترونیک، واقعاً کار کردن غیر ممکن می شود.

بنابراین، ما مشتاقانه منتظر دانستن گذشته و تاریخچه ی حداقل مختصری از الکترونیک هستیم. این شاید بدلیل احیای ذهن ما و همچنین الهام گرفتن از افرادی است که زندگی خود را با درگیر کردن در چنین کشفیات بی نظیری که هزینه ی زیادی هم برایشان داشته است، وقف کرده اند. این ها باعث شده اند ما در طول زمان از سودشان بهره مند شویم.

تاریخچه :

اواخر قرن ۱۹ ام میلادی، با گسترش علاقه‌مندان به استفاده از رادیو، تلگراف و فناوری‌های ارتباطی در سراسر جهان، نخستین‌بار حوزه‌ای مهندسی رادیو به میان گفتگوهای روزمره دانشمندان راه یافت. استقبال از دو محصول تلگراف و رادیو به حدی بالا بود که کازلی، دانشمند ایتالیایی نامور، به فکر ساخت وسایل ارتباطی پیچیده‌تر افتاد، وسیله‌ای که تلگراف را به‌صورت تصویری نشان می‌داد. همین وسیله به‌ظاهر ساده و معمولی، گامی بزرگ در جهت پیشرفت مهندسی الکترونیک  و تولید انواع لوازم الکتریکی به شکل امروزی بود.

این رشته هم اکنون در دانشگاه‌های کشور عزیزمان، ایران، در تمامی مقاطع و در گرایش‌های مختلفی تدریس می‌گردد.

تولید محصولات الکترونیکی یک فرآیند پیچیده و مهم است که نیاز به رعایت مراحلی دارد‌. شناخت مراحل تولید محصولات الکترونیکی همراه با دقت، و شناخت عمیق از اصول مرتبط با صنعت الکترونیک باعث می‌شود تا بتوانید یک محصول الکترونیکی تولید کنید‌. این مقاله به عنوان یک راهنمای جامع برای افرادی که قصد تولید یک محصول الکترونیکی را دارند، مراحل و فاکتورهای اساسی در روند تولید محصولات الکترونیکی را بیان خواهد کرد. پس تا انتهای این مقاله با الکترونیک پولساز همراه باشید‌.

ساخت محصول مانند ساخت بردهای مدار الکترونیکی، میکروچیپ ها و سایر کالاهای الکترونیکی عمومی به یک فرآیند بسیار دقیق نیاز دارند. در صنعت ساخت محصول الکترونیکی می بایست موارد و مراحلی که در زیر آمده اند در نظر گرفته شوند:

فرایند محصولات 9 تا کار و زیر مجموعه دارد :

 

  • ایده : این ایده را باید تبدیل به طرح کرد
  • کانسپت یا نقشه ی راه :طراحی در تحقیق و توسعه
  • طراحی
  • تست های امنیتی در غالب ساز و کار
  • اعتبار سنجی
  • تولید نمونه ی آزمایشگاهی
  • تا اینجا مربوط به واحد تحقیق و توسعه بود
  • تولید انبوه
  • حمل و نقل و بازاریابی و فروش و …

این چهار عمل مهم ترین عوامل در مورد ساخت محصول الکترونیکی است:

  • ایده
  • طراحی
  • آزمایش کردن
  • توزیع

در کتاب مهندس موفق دکتر جعفری ما بر این باور و آرزو هستیم که شما بتوانید با شرکت در دوره ها و مهارت افزایی، از مرحله ی ایده پردازی تا تجاری سازی را عملی کنید و به یک مهندس موفق تبدیل شوید.

اقدامات اولیه برای تولید محصولات الکترونیکی:

مراحل تولید محصولات الکترونیکی باید به ترتیب رعایت شوند تا شما بتوانید یک محصول کاربردی و موفق تولید کنید‌. در ادامه مراحلی که باید قبل از شروع تولید پشت سر بگذارید را با هم بررسی می‌کنیم‌. دقت کنید که این مراحل بسیار اهمیت دارد (حتی مهم‌تر از تولید محصول) زیرا که اگر این موارد را در نظر نگیرید ممکن است برای ارائه محصولتان دچار مشکل شوید‌. در ادامه مراحل پیش تولید محصولات الکترونیکی را بررسی می‌کنیم‌.

۱-شناخت نیاز بازار و مشتریان

۲-بررسی رقبا

۳-مشخص سازی ویژگی‌های محصول

۴-بررسی میزان سود و درآمد حاصل از فروش محصول

شما با شرکت در دوره های دکتر جعفری میتوانید در طراحی محصول به یک مهندس حرفه ای تبدیل شوید.

طراحی محصول الکترونیکی:

با اتمام مراحل اولیه و اقدامات پیش تولید باید وارد فاز جدیدی از تولید محصولات الکترونیکی شویم‌. در این مرحله همانطور که از نامش پیداست طراحی محصول انجام می‌شود‌. طراحی محصولات الکترونیکی ۲ بخش دارد؛ بخش اول طراحی برد محصول‌ و قابلیت‌های عملکردی و بخش دوم طراحی قطعات دیگر و روش مونتاژ محصول الکترونیکی‌.

قدم بعدی که در مراحل تولید محصولات الکترونیکی با آن رو به رو می‌شوید‌، طراحی و انتخاب سایر اجزای الکترونیکی محصول است‌. با اتمام طراحی برد نوبت به آن رسیده است تا سایر اجزای محصول را طراحی کنید‌، برای این مرحله از کار نیز نیاز به طراح الکترونیک دارید‌. طراح الکترونیک با توجه به برد الکترونیکی طراحی شده و هدف محصول‌، اجزای محصول الکترونیکی شما را طراحی می‌کند و نوع چیدمان آن‌ها را مشخص می‌کند‌.

ساخت محصول الکترونیکی

قدم بعدی در مراحل تولید محصولات الکترونیکی‌، ساخت محصول است‌. در این مرحله وارد فاز تولیدی و فنی می‌شویم و اگر این مرحله را با دقت و با کیفیت بالایی به اتمام برسانیم محصولمان یک قدم از سایر محصولات بازار جلو می‌افتد‌. یک محصول باکیفیت همیشه مشتری خود را پیدا می‌کند‌!

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *