از سیر تا پیاز رشته ی مهندسی الکترونیک

از سیر تا پیاز رشته ی مهندسی الکترونیک

اگر میخواهید از سیر تا پیاز رشته مهندسی الکترونیک را بدانید با ما در این مقال همراه باشید . رشته مهندسی الکترونیک یکی از تخصص‌های مهم و پرطرفدار مهندسی است که در ایران آنگونه که باید شناخته نشده است . این حوزه علاوه بر برخورداری از بازار کار خوب و بکر در داخل کشور، در سطح بین‌المللی نیز بازار کار پویا و رو به رشدی دارد. برای اینکه بدانیم رشته ی الکترونیک در دنیای امروزی چقدر بکر و در آمد زاست باید به شما بگویم آقای  Jeff Bezos

که سرمایه ی او را حدود  ۱۱۲ میلیارد دلار تخمین زده اند؛ تحصیلات دانشگاهی خود را در زمینه ی مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر به پایان رسانده است .جف بزوس در سال‌های اخیر یکی از معدود افرادی است که ثروتش از بیل گیتس هم پیشی گرفته است. فوربز تخمین زده که ثروت وی به ۱۱۲ میلیارد دلار می‌رسد و به این ترتیب وی ثروتمندترین مهندس دنیا است. او مدیرعامل کمپانی غول‌پیکر آمازون، بزرگترین بستر فروش اینترنتیMarketplace، دنیا است. گفته می‌شود که جف بزوس اولین فردی خواهد بود که ثروتش از مرز تریلیون دلار خواهد گذشت.

به طور کلی مسئولیت اصلی مهندسان الکترونیک، طراحی و ایجاد مدارها، مهندسی معکوس سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیکی و هم چنین کارآفرینی است. این متخصصان برای تأمین نیازهای صنعتی، تکنولوژیکی و ارتباطاتی، از دانش فنی و نظریه‌های مهندسی الکترونیک استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی رشته و میزان حقوق مهندس الکترونیک در ایران و سایر کشورها و عوامل موثر بر درآمد این حوزه می‌پردازیم.

تعریف مهندسی الکترونیک و زمینه‌های کاری این حرفه :

مهندس الکترونیک فردی است که در زمینه طراحی، توسعه و نگهداری سامانه‌های الکترونیکی و الکترومکانیکی فعالیت می‌کند. رشته مهندسی الکترونیک، شاخه‌ای از مهندسی است که در آن از آزمون‌ها و نظریه‌های ریاضی، علوم کامپیوتر، الکترونیک و مکانیک برای طراحی، ساخت، تست و نگهداری سامانه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، مهندسین الکترونیک در طراحی مدارهای مجتمع، سیستم‌های پردازشی، تعمیر و نگهداری تجهیزات الکترونیکی صنعتی، ایجاد و توسعه ابزارها و تجهیزات اندازه‌گیری، شبکه‌های ارتباطی و سیستم‌های تحت کنترل نقش مهمی ایفا می‌کنند.

زمینه های کاری یک مهندس الکترونیک :

کارمند :

بصورت کارت ثابت در شرکت ها بعنوان تکنسین و مونتاژ کار

کار آفرین :

کارآفرینی کلمه ای بسیار پرمعنی و گسترده است. شاید همه شما فکر کنید که کار آفرینی یعنی کسی که کاری را می آفریند که کاملا هم  درست است ولی این تعریف بسیار ساده است و هر یک از افراد جهان از کارآفرینی تعریف مختص به خود را دارند. ، در واقع کارآفرینی واژه ای جهان شمول است. ولی تمامی این  تعریف ها در آخر سه هدف را دنبال می کنند و آن هم افزایش سطح درآمد و افزایش حس رضایت درونی و شان اجتماعی می باشد.

Freelancer  :

فریلنسر یا دورکار رشته الکترونیک به شخصی گفته می شود که در مهندسی الکترونیک مهارت دارد و می تواند بدون حضور فیزیکی در محلی خاص پروژه های موردنیاز کارفرمایان را در منزل یا هرجایی انجام دهد.

 

مسئولیت‌ها و وظایف مهندسین الکترونیک:

  • طراحی فیبر مدارهای الکترونیکی و ساخت آنها
  • نصب و راه‌اندازی تجهیزات الکترونیکی
  • نصب و راه‌اندازی آنتن مرکزی برای ساختمان‌ها
  • تعمیر وسایل الکترونیکی لوازم خانگی
  • نقشه‌خوانی؛ خواندن نقشه‌های الکترونیکی
  • طراحی تقویت کننده‌ها و ساخت آنها
  • مونتاژ قطعات الکترونیکی
  • مونتاژ قطعات بر روی برد مدار
  •  کار کردن با دستگاه‌های اندازه‌گیری
  • تبدیل طرح‌های سیستمی به طرح‌های مداری
  • ارائه خدمات مشاوره
  • انجام کارهای تحقیقاتی
  •  پیدا کردن نیازهای کشور در زمینه الکترونیک و ارائه راه‌حل برای پاسخ به نیازها
  • سرپرستی واحدهای مونتاژ

توانایی‌ها و مهارت‌های لازم جهت تحصیل در رشته مهندسی الکترونیک:

علاقه به رشته مهندسی برق

علاقه به ریاضی، الکترونیک، فیزیک

تسلط بر نرم افزارهای تخصصی رشته مهندسی الکترونیک

هوش و استعداد بالا

قدرت تحلیل و دقت بالا

بعد از فارغ التحصیلی :

می توان گفت در تمامی صنایع و کارخانه ها و کارگاه ها تولیدی و حتی معادن و نیروگاه ها و شرکت های مختلف و … فضای کار برای مهندس الکترونیک وجود دارد و جزء حیاتی ترین و موثرترین مشاغل در هر فضای صنعتی محسوب می شود.

بررسی میزان درآمد مهندسان الکترونیک در ایران و سایر کشورها:

میزان درآمد مهندسین الکترونیک در کشورهای مختلف متغیر است و می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد که قبل‌تر به آن‌ها اشاره کردیم. در مجتع الکترونیک و هوش مصنوعی دکتر جعفری حداقل حقوق یک مهندس 40 تومان در ماه می باشد.

به‌طورکلی میزان در آمد مهندسان الکترونیک بسته به مدرک تحصیلی و حوزه کاری تعیین می‌گردد. تخمین زده شده است که مهندسی الکترونیک پس از مهندسی برق – قدرت در رده دوم از نظر درآمد و امنیت کاری قرار دارد؛ اما باتوجه‌به آینده درخشان تخصص الکترونیک در جهان، امید است در رده ده تخصص پردرآمد نیز قرار گیرد. در ایران میانگین در آمد ماهانه یک مهندس الکترونیک در مقطع لیسانس، بدون درنظرگرفتن سابقه کاری، حدود ۱۰ میلیون تومان تخمین زده شده است. اما در کشورهای مختلف دنیا باتوجه‌به آمار و داده‌های استخراج شده از  وب‌سایت www.salaryexpert.com میانگین درآمد رشته مهندسی الکترونیک به شرح زیر است:

درآمد مهندس الکترونیک در خارج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *